Život i imitacija života

YASKAWA 

Sensei Yoshigasaki je davno rekao i to puno puta ponovio: borilačka vještina nije sport, nije igra, niti nadmetanje.

Borilačka vještina je pitanje života i smrti. Ogoljeno do kosti, to je upravo to.

Onaj tko uđe u svijet neke od borilačkih vještina, ne trenira. On je živi. Ne prestaje nakon odlaska iz dojoa, niti počinje kad nam noge dodirnu tatami.

Borilačka vještina će vas naučiti kako uzeti život i dati vam hiljadu razloga da to ne napravite. Stavit će vam oružje u ruke tek onda kad ste sposobni cijeniti život.

Put Aikida je polagan ali vrlo moćan. Ne prestaje niti kad ste uzeli pauzu od aktivnih odlazaka u Dojo jer, nakon nekog vremena, svijet je Dojo.

I pitanje života i smrti postaje nešto što je s Vama dan i noć, noć i dan. Ne treba vam oružje - vi ste oružje. Ne treba vam netko tko će umjesto vas razlučivati dobro i zlo, tko će umjesto vas odlučiti kad odreagirati, kako odreagirati, nitko da vam daje punu sliku...

Sve je to na vama, u vama, oko vas. Forma je praznina, a praznina forma. Nedorečeno postaje vrlo jasno, a vi naučite voljeti život.

Na kraju krajeva, smisao svake borilačke vještine je da volite život, ne da sijete smrt.

Nedavno su japanski tehničari konstruirali robota koji je u stanju učiti od najboljih Iaido majstora. Zvuči nevjerojatno? Kako bi komad željeza mogao ono što drevni majstori prenose sa koljena na koljeno generacijama?

Pogledajte donji video:

Izgleda nadrealno. Na prvi pogled, savršena kopija. Međutim, svatko tko je osjetio bokken u rukama, doživio prostor kao sebe, a sebe kao prostor, vidjet će i ogromnu razliku  između ljudske i robotske ruke.

Mašina je samo materija. Katana u robotskoj ruci je samo alat. Kramp, lopata, batina.

Katana u rukama majstora je produžetak svijesti, ekstenzija uma.

Mašina je olupina, čovjek je svijest. Ruke su nebitne. Ono što stvarno pokreće taj komad čelika nije struka, hidraulika, krv ni mišić. Ono iznad je bitno i zbog toga je imitacija života tako prazna, tako bez smisla, tako nebitna.

Ma kako savršenu mašinu napravili, ona nikad neće biti ni do koljena ljudskom umu. Ma kako superioran materijal koristili, ne postoji ništa svjetlije od fokusirsane zrake čiste svijesti i, samim tim, materija će uvijek biti osuđena na propast.

Mašina može skinuti pokret, ali um majstora nije moguće kopirati. Um majstora se može samo svjesno preliti na um učenika sve dok učenik jednog dana ne preraste majstora.

Jer, u konačnici, nije katana ona koja ubija ili prašta. Um pokreće - sve.

 hagakure