Italija (15.6.2004 - 22.6.2004)

Kad smo planirali putovanje u Italiju, htjeli smi do Rima otići RyanAirom. Međutim, RyanAir do Rima vozi jedino iz Klagenfurta (i iz Londona naravno). London nije dolazio u obzir a Klagenfurt ima svoju priču. Naime, iz naše bajne zemlje je praktično nemoguće doći do Klagenfurta vlakom/busom na normalan način. Preciznije, busom nije moguće doći nikako. Pitao sam na Autobusnom kolodvoru Zagreb, zvao Čazmatrans i CroatiaBus. Nitko ne vozi za Klagenfurt.

Što se vlakova tiče, postojala je mogućnost da se dođe u Villacha a onda hvatati neki lokalni vlak za Klagenfurt. Samo, u Villach bi došli u neko divlje vrijeme pa bi čekali prvi jutarnji vlak za Klagenfurt da bismo čekali let oko podneva. To nam nikako nije odgovaralo.

Zato smo se odlučili za drugu varijantu: otići ćemo busom do Trsta a dalje vlakom. S jedne strane je to bilo i bolje jer ćemo se voziti a ne čučati na opskurnim kolodvorima po noći. Osim toga, malo smo modificirali naš put. Orginalna ideja o posjeti Rimu prerasla je u posjetu više talijanskih gradova. Tako smo odlučili četiri noći prespavati u Rimu, a tri u Firenzi.

NAPOMENA: Iza svake fotografije krije se cijela galerija vezana uz dotično poglavlje.
(Ukoliko vas zanimaju samo fotografije, kliknite ovdje)

1. Putovanje

_thb_img_6822

Krenuli smo iz Zagreba autobusom CroatiaBusa u 5:30. U Trst smo stigli bez problema nešto iza 10:30 sati. Dobra stvar u Trstu je što je autobusni kolodvor odmah uz željeznički. Na željezničkom kolodvoru smo se malo raspitali o mogućnostima, cijenama i sl. Zanimljivo je da na talijanskim željeznicama ne postoji dodatni popust na povratne karte tako da ih praktični i ne nude niti ih tko kupuje. Cijene su upola manje nego kod nas po kilometru a vlakovi barem šest puta udobniji i brži. Lokalni vlak vozi urednih 140 km/h, novi vagoni su na kar i imaju klimu (!). Da takav vlak postoji kod nas, zvao bi se "Super Hrvat Hrvoje" i koštao bi ko suho zlato. :)

Tako smo mi išli lokalnim vlakom do Venecije, a od tamo do Rima IC-om. Dobra stvar kod IC-a je što vagona ima puno i uglavnom se vozite sami u kupeu. Pa smo put do Rima kratili spavanjem na smjene. :) WC-i u vlaku su im upotrebljivi za razliku od WC-a u većini naših vlakova. Putovanje talijanskom željeznicom se stvaro isplati: put od Trsta do Rima je preko 700 km dug a mi smo stigli u Rim za 7 sati putovanja s tim da smo 40 minuta čekali presjedanje u Veneciji. I još smo iz vlaka (IC vlak je naravno klimatiziran po definiciji u Italiji) izašli naspavani i osvježeni.

2. Rim

_thb_img_7004

2.1. Metro u Rimu

Metro u Rimu nema previše smisla. Imaju dvije linije metroa koji pokriva vrlo malo dijelova grada. Osim toga u Metrou se teže švercati nego u busu. :) Pojedinačna karta dođe 1 euro. Vlakovi su spori, stanice kratke, dole je zagušljivo... Nismo bili zadovoljni. Za usporedbu, metro u Londonu je fantastičan! Pokriva cijeli grad, brz je i efikasan. I dobro ventiliran.

Busom se puno bolje voziti po gradu ako se uspijete snaći. :) Nama je prvi put trebalo pola sata da nađemo pravu stanicu kako bismo došli do kampa.

2.2. Grad

Rim kao takav je iznenađujuće prljav. Svi parkovi su im usrani i puni smeća. Kontejneri im valjda služe kao ukras. Talijani za sobom smete ko pravi cigani. U cijelom Rimu smo vidjeli samo 2 radnika gradske čistoće. Meni je to izgledalo kao da su ih poslali samo da ih turisti vide da i Rim smetlare ima.

Ispred jedne crkve dok smo sjedili me opalio list novina kojeg je nosio vjetar.

U jednom parku dok smo Sandra i ja sjedili, gledali smo kako preko puta sjedi jedan Talijan na klupi sa ženskom. Ono, pravi talijanski frajer. I pije pivu. Iza njega 3 kontejnera. Oko nas vjetar raznosi smeće. I popije Talijan pivu, ustane sa ženskom i ode a pivu ostavi pored klupe. Čak je morao proći pored kontejnera. Ja to ne razumijem. Baš me zanima piša li taj kod kuće u dnevnoj sobi.

I uopće, nije mi jasno kad netko kaže "romantični Rim", da li je taj ikad bio u Rimu?

2.3. Promet

Promet u gradu je katastrofa! Talijani voze izutetno kaotično. U Rimu gotovo da i nisam vidio biciklista, ali zato motorića ima gomila. Guranje motora između auta je redovna pojava. Nitko ne prelazi cestu na pješačkom prelazu. Ustvari, Rim je izuzetno User-unfiriendly grad za pješake. Na prijmer, kad smo krampali prema katakombama (gdje su se pokapali prvi Kršćani) morali smo hodati jednom lokalnom cestom uz rub ceste jer pločnika nije bilo a uz rub ceste je bio nekakav veliki zid. I tako bar dva kilometra.

Međutim, ma šta ja mislio o Talijanima kao vozačima, ne može im se poreći određena doza ležernosti. Nema tu agresivnosti toliko prisutne kod nas. Oni su svjesni da rade sranje na cesti i toleriraju sranje kod drugih. Ni u jednom trenutku se nisam osjetio ugrožen dok sam mimo pješačkog prelazio cestu u Rimu. U Zagrebu vlada takav snobizam i tolika agresivnost u prometu da je to čudo jedno.

2.4. Stari Rim

Izgleda vrlo impresivno. Koloseum je stvarno ogroman! Oni koji se sjećaju glavnog fajta iz Ben Hura nek si zapišu da Circus Maximus nije ostao sačuvan. Ostala je samo livada na kojem je nekad bio. Fotografiju možete naći u galeriji fotografija iz Rima.

Forum Romanum se definitivno isplati vidjeti. S obzirom koliko je to sve staro, jako se dobro drži. Brdo pored Forum Romanuma je Palatino. Plaća se ulaz, ali ako ste platili kartu za Koloseum, ista karta vrijedi i za Palatino. Odozgo puca predivan pogled na Forum Romanum pa se isplati gore popeti.

Ipak, pored svega, nekako mi se ne čini da Taijani poklanjaju dovoljno pažnje baštini koju imaju. Nerijetko uz glavne turističke atrakcije stoji kontejner ili nešto slično što kvari ukupni dojam i rađa frustracije svakom fotografu koji pokušava dobiti neki dobar kadar. Već sam prije spomenuo problem smeća u gradu. Toga nije pošteđen ni Forum Romanum. Koloseum i palatino su čišći, ali to je zato što se tamo plaća ulaz pa je Talijana tamo puno manje.

3. Vatikan

_thb_img_7095

Država u državi. Uvijek sam htio otići u Vatikan i stvarno mi nije žao. Jedino mi je žao što nisam mogao stati na onu vrtu koja dijeli Rim od Vatikana. Na tu crtu su sad naguzili nekakve željezne ograde, kao da se očekuju demostracije. :(

Bazilika Sv.Petra je fascinantna. Nevjerojatno je koliko je to veliko a kad ulazite unutra ta veličina se ne vidi. Tek kad sam došao negdje na sredinu postao sam svjestan te veličine. Nešto fantastično!

Bili smo i u Vatikanskom muzeju. Karta košta dosta (12 eura), ali taj muzej je ogroman! Mi smo unutra proveli skoro 5 sati, a da čovjek baš hoće svaki eksponat dobro pogledati, ne bi mu bila dovoljna ni dva dana za sve to! I redovi za muzej su ogromni ali se brzo miču, pa ne dajte da vas obeshrabre.

4. Pompei

_thb_img_7200

Grad kojeg je zatrpala lava pri jednoj erupciji Vezuva. Lava je jako dobro konzervirala građevine. Čak su se očuvale freske po zidovima. Ono što je jezivo fascinantno je da su se očuvali obrisi ljudi koje je lava zatrpala. To treba vidjeti!

Pompeji su velik grad. Mi smo hodali po njemu preko 5 sati i dobro smo se umorili. Izlet u Pompeje treba planirati kao cjelodnevni izlet ako želite to stići pogledati. I treba si ponijeti dovoljno vode i pripremiti kabanice/kišobrane. Nas je pukla kiša. Na svu sreću pa smo si na kolodvoru kupili kabanice za jednokratnu upotrebu.

5. Firenza

_thb_img_7526

U Firenzu smo stigli u ranim popodnevnim satima. Javni prijevoz im se svodi na autobuse. Cijena pojedinačne karte je 1 euro, ali se može švercati, pa... :

Kamp nam se nalazio na brdu pored Firenze u blizini Michelangelovog trga odakle puca predivan pogled na grad. Firenza nije velik grad. U tri dana koliko smo bili tamo prehodali smo je više puta. Nešto je čišća od Rima, iako je to sve još uvijek prljavo za moj ukus. Firenza je grad renesanse i to se vidi na svakom koraku. Stvarno se ima što za vidjeti. Jedino je problem što se u Firenzi plaća ulaz svugdje, pa čak i u crkve.

Najveća crkva u Firenzi se zove Santa Maria del Fiore i jedna je od najimpozantnijih i najvećih crkava koju sam ikad vidio. Kad sam ispao pred nju hodajući kroz uske uličice, prošli su me trnci od njene veličine. Fasad je neuobičajeno šarena i lijepa. Crkva je iznutra izuzetno jednostavna, sušta suprotnost od vanjštine.

U gradu postoji par jako dobrih muzeja od kojih je možda najpoznatiji Ufizzi gdje imaju dosta vrlo vrijednih umjetničkih slika od Botticelija.

Trgovine. Nema ih. Točka. Kao i Rimu, ubili smo se dok smo našli neku normalnu trgovinu gdje možemo kupiti hranu. Općenito na svakom koraku se mogu naći prčvare u kojima se može kupiti mali sladoled za 3 eura, mini sendvič od jednog zalogaja za 1.11 eura i sl. Naći normalnu trgovinu je umjeće!

6. Pisa

_thb_img_7483

Vlakom se iz Firenze vrlo jednostavno može doći do Pise. Grad je neusporedivo čišći od Firenze a i dosta manji. Glavna atrakcija je naravno kosi toranj koji je urnebesno smiješan. Ja sam dvaput protrljao oči kad sam ga vidio da izviruje onako nakoso iza kuća dok smo mu prilazili. Na toranj se može i popeti za 15 eura. Da se mene pita, ja bih gore zabranio penjanje. Oko tornja gomila turista i svatko se želi slikati kako „drži“ toranj. :) Japanci su mi bili najsmješniji kad se cijela familija reda za fotkanje kako drže toranj.

7. Padova

_thb_img_7664

U Padovi smo bili samo dva sata a onda smo morali žuriti na vlak za Veneciju i Trst. Padova je neusporedivo čišća od Firenze i Rima. Nakon onog smeća dole, Padova mi je izgledala kao Austrija što se čistoće tiče. Obišli smo nekoliko najvažnijih crkvi od kojih je najbitnija bazilika Sv. Ante Padovanskog.

U povratku smo u Trstu umalo ostali do kasno u noć. Naime, krepao je CroatiaBus autobus koji nas je trebao voziti u Zagreb. Autobus je trebao krenuti u 17 sati. Oko 18 sati je došla žena sa šaltera i rekla da se autobus neće moći popraviti i da je krenuo iz Zagreba novi autobus koji će oko 22 sata biti u Trstu pa će nas voziti natrag. Ja sam drugo jutro već morao ići na posao pa mi se ovakav razvoj situacije nije nikako sviđao. Srećom, oko 18:30 se pojavio autobus kojeg su ipak uspjeli skrpati pa smo krenuli u neko normalno vrijeme. Po putu je vozač divljao – pretjecanje drugih autobusa na punjoj crti dok se naprijed smiješi zavoj na kojem nema preglednosti nijkako ne pozdravljam. Ipak, zahvaljujući tome smo stigli u Zagreb već oko 22:30 što je iznimno dobro!

Još jedna zgodna crtica: Kroz tjedan dana smo vlakom kroz Italiju prešli 2125 km i to za dvije osobe platili 250 eura. Da putujemo hrvatskim željeznicama, to bismo platili barem dva puta skuplje a ne bismo toliko kilometara stigli preći ni za mjesec dana. :)

8. Smještaj Rim

_thb_img_6835

Jako zgodan kamp koji se zove Plus Camping Roma. Imaju odlične bungalove sa tušom, WC-om i relativno dobrim krevetima. Ventilator u bungalovu sa timerom se vrlo korisna stvar. U kampu se mogal za 5 eura kupiti telefonska kartica koja vrijedi za par kampova (nama je odgovaralo što je vrijedila i u kampu u Firenzi gdje smo išli) i s kojom se sa Hrvatskom moglo pričati 33 minute. Jedino je bezobrazno što im je obračunska jedinica minuta. :)

9. Smještaj Firenza

_thb_img_7442

Kamp u Firenzi nema bungalove. Pa smo uzeli tzv. house tent: šator sa dva neloša kreveta. WC i tuševi su bili zajednički. Nije bilo loše, samo je u šatoru po noći poprilično hladno a mi nismo bili ponijeli vreće za spavanje. U Firenzi postoji još jedan kamp ali je dosta udaljen od grada. Prednost mu je što ima bungalove, ali mu je lokacija veeelika mana. Ovaj Camping Michelangelo je na odličnoj lokaciji.